Instagram     Soroush          Bale     Aparat

پرسش‌های متداول

معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

حرکت تنی چند از روحانیان هنرمند در سال ۱۳۶۱ برای پایه‌گذاری مجموعه‌ای هنری به منظور ارایه شایسته آموزه‌های دینی با زبان و بیان هنر به جامعه‌ فهیم و هنردوست، میراثِ ماندگاری شد که به صورت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تبلور یافت.
پرورش استعدادهای طلاب و آشناساختن آنان با ظرفیت‌های هنر برای تبلیغ دین، آموزش‌های ادبی و هنری برای طلاب و خانوده‌های آنان، تقویت توانمندی و فعال‌سازی آنان در زمینه‌های فرهنگی و هنری و تولید آثار فاخر ادبی و هنری از جمله مهم‌ترین ضرورت‌های آموزش هنری در چند دهه گذشته بود. همچنین، تشکیل انجمن‌های ادبی هنری طلاب و برگزاری جشنواره و تولید آثار هنری در قالب‌های گوناگون با حمایت‌های مادی و معنوی مرکز فرهنگی هنری انجام گرفت.
از سوی دیگر در سال ۱۳۹۰، اداره کل تبلیغ نوین با هدف شناسایی و جذب فعالان حوزوی، سازماندهی آنها در قالب گروه‌‌های تبلیغی و حمایت‌ از طرح‌های تبلیغی آنان در عرصه‌های نوین تبلیغ رسانه‌ای در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر ایجاد گردید.
در سال ۱۳۹۸ به منظور سازماندهی مجدد و تمرکز فعالیت‌ها و گسترش آن، مرکز فرهنگی و هنری و اداره کل تبلیغ نوین با یک‌دیگر ادغام و به "معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه" ارتقاء یافت.

به هر نوع فعالیتی که در فضای مجازی، پیام دینی را به مخاطب منتقل کند، تبلیغ مجازی گفته می ­شود.امور تبلیغ مجازی زیر نظر اداره کل فضای مجازی پیگیری می گردد.

­اداره کل فضای مجازی، دارای سه اداره برای پیگیری امور تبلیغ در فضای مجازی است.«اداره جذب و توسعه فعالان مجازی »، «اداره تولید و تامین برنامه و محتوای فضای مجازی» و «اداره رصد فضای مجازی» و «اداره تعاملات فضای» است.

  • تشکیل پرونده و اعطاء مجوّز فعالیت رسمی
  • ثبت فعالیت های تبلیغی و ارائه گواهی فعالیت تبلیغی
  • حمایت­های مالی از طرح و ایده­ های تبلیغی
  • اولویت در بکارگیری و واگذاری پروژه های فرهنگی مصوب دفتر
  • اعطاء وام قرض ­الحسنه به گروه­های فعّال.
  • اعطاء شخصیت حقوقی وافتتاح شماره حساب حقوقی برای گروهها
  • برگزاری دوره­های آموزشی مورد نیاز مبلغان مجازی
  • حمایت­های معنوی و حقوقی در تعامل با سایر سازمان­ها و نهادها.

  • شناسایی طلّاب مستعدّ و علاقه­مند به فعّالیت در حوزه­های سه­گانه و تشکیل پرونده تبلیغی
  • سازماندهی مبلغان نوین در قالب گروهای تبلیغی و صدور مجوز فعالیت
  • حمایت از فعالیت های  تبلیغی و تولید فرهنگی مبلغان مجازی در سه محور؛ حمایت های معنوی ، حمایت های مادی و پشتیبانی محتوائی
  • ارائه خدمات زیرساختی و فراهم کردن مقدمات فعالیت تبلیغ مجازی
  • آموزش های ارتقائی و توانمند سازی  مبلّغان مجازی
  • تلاش در عرضه متناسب محصولات فرهنگی تولید شده
  • همکاری، مشارکت و تعامل هدفمند با نهادها و سازمان­های همسو در جهت هم­افزایی و تاثیر گذاری مضاعف فعالیت های تبلیغی


اداره جذب و توسعه فعالان مجازی

  • طلبه بودن ( داشتن پرونده تحصیلی حوزوی)
  • مدرک سطح یک (برای برادران) و گذراندن حداقل 170 واحد درسی (برای خواهران)
  • داشتن مدرک یا سابقه فعالیت متناسب در فضای مجازی
  • عکس پرسنلی
  • تصویر صفحه مشخصات و صفحه تأهل شناسنامه
  • تصویر کارت ملی (پشت و رو(
  • ارزیابی تحصیلی حوزوی یا مدرک حوزوی
  • مدرک دانشگاهی یا مراکز تخصصی حوزوی (در صورت دارا بودن )
  • گواهی آموزشی مرتبط با تبلیغ نوین (در صورت دارا بودن )

طلاب ( برادران و خواهران ) علاقه مند به تبلیغ نوین می توانند به عنوان مبلّغ نوین، تشکیل پرونده تبلیغی داده و در فعالیت های نوین تبلیغی مشارکت نمایند.

  • مراجعه به سایت « www.Balagh.ir »  و ثبت ­نام اولیه از طریق لینک « ثبت­نام تبلیغ نوین »
  • ثبت اطلاعات و مدارک و تعیین یکی از عرصه­های سه­گانه تبلیغ نوین( مجازی – رسانه – مکتوب )
  • پیگیری­ ثبت­نام پرونده تبلیغ نوین توسط مبلّغ پس از دریافت پیامک تأیید اولیه.
  • نهایی شدن جذب و دسترسی به میز کار شخصی. ( پنل کاربری )

خیر، متقاضیان در ابتداء نسبت به تشکیل پرونده تبلیغ نوین فردی اقدام کرده و سپس در صورت داشتن شرایط می توانند نسبت به تشکیل پرونده تبلیغ گروهی اقدام کنند. گروه­های تبلیغ نوین در اولویت حمایت از طرح های تبلیغی هستند.

  • با توجه به برنامه­ریزی اداره کل تبلیغ نوین، به مبلغان توصیه می­شود در قالب گروه تبلیغی  فعالیت­ کنند.
  • مبلغین نوین، از طریق میز کار شخصی خود و گزینه شبکه اجتماعی (بلاغ مخصوص برادران) و (هُدی مخصوص خواهران) به شناسایی اعضاء و تشکیل گروه اقدام می نمایند.
  • حمایت­های مالی از طرح­های محتوایی، حمایت مالی و وام قرض الحسنه و همچنین حمایت­های معنوی نظیر پشتیبانی فنی و حقوقی در صورت ارائه طرح از سوی گروه، ارائه خواهد شد.
  • حداقل اعضاء گروه تبلیغی باید 4 نفر باشند.
  • اعضای گروه باید طلبه و دارای پرونده تبیلغ نوین باشند (بکارگیری  افراد غیر طلبه یا فاقد پرونده تبلیغ نوین در پروژه­ها و طرح­های تبلیغی بلا مانع است.)
  • سر­گروه و جانشین گروه تبلیغی باید تحصیلات حوزوی سطح دو یا بالاتر داشته باشند.
  • گروه دارای اهداف همسو با فعالیت­های دینی،  فرهنگی و تبلیغی و ترجیحا حوزه تخصی باشد.

حمایت­های مالی از طرح­های محتوایی، حمایت مالی و وام قرض الحسنه و همچنین حمایت­های معنوی نظیر پشتیبانی فنی و حقوقی در صورت ارائه طرح از سوی گروه، ارائه خواهد شد.

  • درخواست ایجاد گروه تبلیغی از طریق میز کار شخصی در سایت بلاغ.
  • تکمیل فرم مربوطه و  انتخاب نام گروه  و اعضاء گروه.
  • پیگیری ثبت گروه از کارشناس گروه­های تبلیغ نوین.
  • تکمیل فرم ارسال طرح در میز کار شخصی توسط سرگروه.
  • بررسی اولیه طرح توسط کارشناس طرح­ها
  • ارجاع طرح به کمیته بررسی طرح
  • بررسی وتصویب طرح تفصیلی در کمیسیون تخصصی
  • تنظیم قرارداد حمایتی برای طرح های تایید شده
  • ارسال گزارش­ پیشرفت­کار از طرف سرگروه و پرداخت حمایت­های متناسب با آن از طرف اداره کل تبلیغ نوین به صورت منظم.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن: 025371160 داخلی 1288(واحد جذب و پذیرش تبلیغ نوین) تماس حاصل فرمایید. و یا از طریق ارتباط با ما به کاشناس جذب و پذیرش از همین سایت( balagh.ir) پیام دهید


تبلیغ مجازی

به هرگونه فعّالیّت و تولید محتوای فرهنگی و تبلیغی در فضای مجازی،  تبلیغ مجازی اطلاق می گردد.

  • سازماندهی تبلیغ و مبلّغان فعّال در فضای مجازی.
  • شناسایی و حمایت از ایده­های کاربردی و فعالیت مبلّغان مجازی؛ اعمّ از راه اندازی سایت، وبلاگ، شبکه­های اجتماعی و شبکه­های پیام­رسان در قالب تولید متن، عکس­نوشته و ...
  • تقویت فرهنگ تبلیغ مجازی و خروج از حالت انفعال فرهنگی در فضای مجازی.
  • شناسایی و تشکیل پرونده تبلیغی برای مبلّغان مجازی و گروه­های تبلیغی (خواهران و برادران)
  • توانمندسازی، ساماندهی و فعّال­سازی طلّاب مستعد
  • حمایت مالی و پشتیبانی فنی و محتوایی  طرح ها و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در فضای مجازی
  • برگزاری دوره­های آموزشی تبلیغ در فضای مجازی در محورهای
    « آشنایی با محیط­های مجازی » « مهارت­های تبلیغ دینی در فضای مجازی » « نرم افزارهای کاربردی » و« سواد فضای مجازی ».
  • برگزاری جشنواره و سوگواره­های متناسب با مناسبت­های دینی و ملی مذهبی.
  • برگزاری نشست­های تخصصی برای فعّالان مجازی بر اساس محیط یا موضوع فعالیت

فعالان بخش تبلیغ مجازی فعالیت های تبلیغی را در محیط های مجازی اعم از سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی و یا شبکه های پیام رسان انجام می دهند و سپس از طریق میز کار شخصی خود این فعالیت را برای اداره تبلیغ مجازی ارسال می کنند. پس از ارزیابی با توجه به قالب و محیط و کیفیت مطلب از محتوا ارسال شده حمایت مالی خواهد شد. لازم به ذکر است که این حمایت ها بصورت ماهانه انجام می شود

حمایت­های مالی از طرح­های محتوایی، عبارتند از:

  • حمایت مالی بصورت تسویه قرار داد طرح ها که با توجه به پیشترفت عملکرد در سه مرحله پرداخت خواهد شد.
  • حمایت های مالی که بصورت سالانه از گروه های تبلیغ نوین درجهت کمک به تامین نیاز سخت افزاری و با هدف توانمند سازی گروه پرداخت می گردد.
  • پرداخت وام قرض الحسنه که با توجه به درخواست گروه انجام می شود.
  • همچنین حمایت­های معنوی عبارتند از:
  • راه اندازی سایت و پشتیبانی فنی و تامین هاست بصورت رایگان برای گروه های فعال در صورت درخواست گروه
  • ارائه مجوز رسمی به گروهای تبلیغ مجازی
  • ایجاد شماره حساب مشترک برای گروه که موجب اعتبار بخشی به گروه خواهد شد

اگر خانمی در یک گروه عضو محرم داشته باشد می تواند عضو گروه برادران قرار بگیرد.

در گروهی که خواهران و برادران بصورت مشترک در آن فعالیت می کنند، سرگروه باید از بین برادران انتخاب شود.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن: 31151274-025 (کارشناس گروه ها و طرحهای تبلیغ مجازی ) تماس بگیرید و یا از طریق سایت( balagh.ir) گزینه ارتباط با ما به کاشناس گروه ها و طرحهای تبلیغ مجازی پیام دهید.

با توجه به اینکه اکثر ارتباطات این اداره بصورت مجازی و از طریق سایت ( balagh.ir) انجام می شود طلاب محترم از سراسر کشور می توانند وارد فعالیت تبلیغ مجازی بصورت فردی یا گروهی بشنوند و ثبت نام نمایند.

با توجه به برنامه ریزی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ثبت نام مبلغ نوین فقط برای طلاب ایرانی مقدور می باشد.

با توجه به برنامه ریزی اداره کل تبلیغ نوین، فعالیت مبلغان به زبانهای خارجی در صورتی می تواند حمایت شود که دو زبانه باشد ودر همان مطلب ترجمه فارسی هم داشته باشد. بگونه ای که بتوان آنرا بصورت دوزبانه مورد حمایت قرار داد. لازم به ذکر است که فعالیت در زبان فقط خارجی مورد حمایت قرار نخواهد گرفت.


تبلیغ رسانه ای

به هرگونه فعّالیّت و تولید صوتی و تصویری متناسب با موضوعات فرهنگی و تبلیغی در قالب فیلم، صوت و انیمشن، تبلیغ رسانه ­ای گفته می­شود.

سازماندهی تبلیغ و مبلّغان رسانه ­ای شناسایی و حمایت از ایده­های رسانه ای و تولیدات رادیویی و تلویزیونی در قالب مستند، داستانی، برنامه ترکیبی، انیمیشن و ...

بله – باید در دوره های رسانه ای دانشگاهی یا حوزوی یا موسسات شرکت کرده باشند (از قبیل دوره های کارگردانی فیل نامه نویسی تهیه کنندگی و . . .) و مدرک آن را ارائه نمایند و یا کار تولیدی شاخصی به جای مدرک ارائه نمایند

برای دریافت مجوز بعد از ثبت گروه باید حد اقل یک طرح را در اداره رسانه به تصویب برسانند و بتوانند طرح را تکمیل کنند. بعد از ارائه نسخه نهایی و تایید کارشناسان اداره رسانه ، مجوز برای گروه صادر میشود

بستگی به کامل بودن مدارک و تکمیل اعضای گروه دارد که در صورت نبود هیچ مانعی 1 تا 3 ماه به طول می انجامد.

  • تقویت انگیزه تبليغ رسانه ­ای در ميان طلاب
  • شناسایی و تشکیل پرونده تبلیغی برای مبلّغان رسانه ­ای و گروه­های تبلیغی (خواهران و برادران)
  • توانمندسازی، ساماندهی و فعال سازی طلاب مستعد
  • حمایت مالی و پشتیبانی فنی و محتوایی از طرح های رسانه ای مرتبط
  • انجام ماموریت های رسانه ای محوله از سوی دفتر و قطب های فکری و فرهنگی از طریق گروههای تبلیغ رسانه ای
  • برگزاری نشست­های تخصصی رسانه­ ای و نقد تولیدات رسانه ­ای.
  • ارائه خدمات محتوائی و مشاوره ای به فعالان رسانه ای با بهره گیری از مبلغان برتر رسانه ای

تبلیغ مکتوب

به هرگونه فعالیت منتهی به محصول فرهنگی ملموس اعم از کتاب، اثر هنری یا سایر ابزارهای آموزشی و فرهنگی، تبلیغ مکتوب گفته می­شود.

  • هنرهای ادبی(متون داستانی، متون تبلیغی ترویجی، شعر و....)
  • هنرهای تجسمی(گرافیک، طراحی، نقاشی، کمیک استریپ و....)
  • هنرهای ترسیمی(تذهیب، نگارگری، منبت کاری، سفال گری و....).
  • تولید نرم افزار (نرم افزارهای رایانه¬ای و موبایلی)
  • ابزار کمک آموزشی و تولیدات مرتبط در این زمینه (مانند تقویم، پاورپوینت، پازل و....)

اخلاق و تبلیغ، ارتقاء سواد مصرف کالای فرهنگی، زندگی زناشویی، انس با قرآن، راستی گستری، فرهنگ سازی در موضوع تمدن اسلامی، تصوف، داعش، وهابیت، عرفان¬های نوظهور، مدعیان دروغین مهدویت، مسیحیت، ولایت فقیه و دستاوردهای انقلاب و مقابله با جريان‌هاي افراطي، تکفيري و وهابيت

  • تلاش برای توسعه فعالیت­های تبلیغی مکتوب
  • سازماندهی مبلغان فعال در عرصۀ مکتوب، ادبی و هنری
  • شناسایی ایده¬های کاربردی مبلّغان در قالب¬های مختلف از جمله: هنرهای ادبی، هنرهای تجسمی، هنرهای ترسیمی و ...
  • تلاش برای توسعه فعالیت­های تبلیغی مکتوب
  • فرهنگ¬سازی در راستای تولید محتوای فاخر مکتوب و هنری در ميان طلاب؛
  • نهادینه کردن تبلیغ مکتوب و هنری در متن برنامه¬های آموزشی و تبلیغی حوزه علمیه و طلاب؛.
  • شناسایی و تشکیل پرونده تبلیغی برای مبلّغان فردی و گروهی تبلیغ مکتوب و هنری ( برادران و خواهران)؛
  • فعال سازی و سامان¬دهی طلاب مستعد؛
  • ارتقا، توانمندسازی و پشتیبانی فنی و محتوایی از مبلغان مکتوب؛
  • ارائۀ مجوز به گروه¬های فعال؛
  • حمایت¬مالی و پشتیبانی فنی و محتوایی از طرح های تبلیغ مکتوب آموزش، توانمندسازي و پشتيباني فني و محتوايي؛
  • تلاش در جهت عرضه محصولات تولیدی و انتشار متناسب آن؛
  • برگزاری نشست¬های تخصصی پیرامون موضوعات تبلیغ مکتوب؛
  • برگزاری جلسات نقد محصولات فرهنگی تولیدی؛
  • مشارکت با سازمان¬ها و نهادهای دولتی و مردم نهاد در تولید و عرضه پیام های مکتوب؛
  • برگزاری مسابقات دینی و مذهبی برای اقشار مختلف جامعه.